.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تداوم نگرانی از تنش آبی در مازندران
باران در مازندران دود یا سیل می شود/ ضعف ذخیره آب و سدسازی
شمال نیوز : پاییز فصل پربارش سپری شد و عمده‌ بارش‌ها در مازندران به دلیل ضعف در ذخیره آب و سدسازی یا تبخیر و یا تبدیل به سیلاب و روانه دریا شده است.
باران در مازندران دود یا سیل می شود/ ضعف ذخیره آب و سدسازی

به گزارش شمال نیوز، مازندران بیشترین میزان بارندگی در کشور را به خود اختصاص داده است و میانگین بارش در آن چند برابر مناطق دیگر است اما به رغم پربارشی همواره و در همه فصل‌ها بخش عمده‌ای از نزولات آسمانی یا سیل می‌شوند و یا بدون استفاده دریا می‌ریزند.

ضعف زیرساختی مازندران در سدسازی طی دهه‌های گذشته سبب شده تا میانگین مهار آب در استان پایین‌تر از کشور باشد و تبخیر و هدایت روان آب‌ها به دریا مازندران پر آب را همانند استان‌های کویری تشنه کرده است.

روند رو به رشد افزایش جمعیت و مهاجرت به استان سبز مازندران از یک سو، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر سبب شده تا وضعیت ذخایر آبی مازندران قرمز و زنگ خطر خشکسالی در این استان نیز نواخته شود.

هرساله کم آبی گریبان کشاورزان و شالیکاران را می‌گیرد و این امر سبب می‌شود تا هر سال سطحی از مزارع استان بدون کشت باقی بماند. کشاورزان حاشیه رودخانه تجن سال‌هاست که با معضل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و بهار و تابستان نگران کم آبی و پاییز و زمستان از سیلاب گلایه دارند.

محمد کشاورز شالی کار مازندرانی می‌گوید: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و سدسازی در استان‌های دیگر سبب شده تا سرشاخه‌های آبی تجن کاهش یابد و کشاورزان هر سال با تنش آبی روبرو هستند.

وی با اظهار اینکه بخشی از مزارع کشاورزان در فصل کشت بایر می‌ماند، ادامه داد: کم آبی در تابستان و سیلاب در پاییز و زمستان مشکل کشاورزان منطقه است.

مازندران ۳۶۰۰ روستا دارد و ۴۰ درصد جمعیت ۳ میلیون نفری آن در این مناطق زندگی می‌کنند. از مجموعه روستاها هزار و ۶۸۰ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب قرار دارد و مابقی آنها خودگردان هستند و اقبالی برای زیر پوشش قرار گرفتن آن نشان نمی‌دهند. علاوه بر این ۳۵۰ روستای مازندران نیز با تنش کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بهزاد برارزاده مدیرعامل آب فاضلاب مازندران با اظهار اینکه ۷۲۰ حلقه چاه با سه سد و ۳۵۳ دهنه چشمه منابع آب شرب استان را تأمین می‌کند میزان آن را بیش از ۵۲۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر از شناسایی بیش از ۲۰ هزار مشترک غیر مجاز در استان خبر داد و گفت: بخشی از مشترکان در مناطق جنگلی و جلگه ویلا ساختند.

تهیه کتابچه رفع تنش آبی در مازندران

وی با اشاره به تهیه کتابچه‌ای برای رفع تنش آبی در استان گفت: وضعیت منابع استان بحرانی است و برای حل مشکلات آن باید نگاه ملی به آن داشت.

برارزاده از تهیه ۲۳۰۰ پروژه تنش آبی در استان خبر داد.

در حال حاضر بیش از ۱۰ سد و ۸۰۰ قطعه آب بندان در مازندران وجود دارد و ظرفیت ذخایر آبی آنان به حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد اما چند برابر این ذخایر یا تبخیر و یا بدون استفاده روانه دریا می‌شوند.

باران در مازندران دود یا سیل می شود/ ضعف ذخیره آب و سدسازی

سدهای گلورد و هراز از مهم‌ترین پروژه‌های تأمین منابع آبی در استان مازندران به شمار می‌رود و به رغم گذشت سال‌ها همچنان ناتمام مانده است و برای تکمیل آن به اعتبار و توجه ملی نیاز است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در آینده نزدیک چند سد در استان مازندران بهره برداری می‌شود، گفت: در استان پر آب مازندران به دلیل نبود سدها بخش قابل توجهی از آب رودخانه‌ها به دریا می‌ریزد.

نگران تنش آبی در مازندران

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه در سال گذشته نگران تنش آبی در استان مازندران بودیم، گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی این تنش را شدت بخشیده بود.

وزیر نیرو در عین حال تصریح کرد برای تکمیل سدهای هراز و گلورد منابع مالی جدیدی تخصیص داده می‌شود.

از آب‌های سطحی به منظور کاهش برداشت از منابع زیرزمینی و تأمین پایدار آب سالم باکیفیت در استان به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار گرفته است تا بخشی از ناترازی های تاریخی استان مازندران جبران شود.

سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران نیز با بیان اینکه غرب مازندران از منظر ذخیره آب دچار عقب ماندگی بوده و در این زمینه محروم است، خاطر نشان کرد: با توجه‌به اینکه این منطقه مقصد گردشگری بودن و جمعیت آن در ایام تعطیل به چندین برابر می‌رسد و به همین دلیل، این منطقه در حوزه خدمات رسانی بویژه برق و آب دچار تنش است.

استاندار مازندران اضافه کرد: خواست مردم غرب مازندران این است که به منظور پایداری آب شرب و کشاورزی پروژه‌ها طراحی شوند و تنش آب و برق در این منطقه کاهش یابد.

حجم ذخایر آبی مازندران بیش از شش میلیارد مترمکعب اعلام می‌شود که درصد بالایی از آن در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و حجم قابل توجهی نیز به دلیل ضعف زیرساخت‌های سازه‌ای و عقب ماندگی در سدسازی، بدون استفاده روانه دریا می‌شود و یا با سیلاب به زیرساخت‌ها آسیب می‌زند.

پاییز امسال سیلاب فقط ۲۳ هزار میلیارد ریال به حوزه راه‌های استان مازندران خسارت زده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.053 seconds.